Każdy rajd samochodowy jest złożony z poszczególnych etapów. Etapy te zazwyczaj są kolejnymi dniami rywalizacji. Obecne rajdy samochodowe są złożone przede wszystkim od jednego do trzech etapów. W skład jednego etapu wchodzą przejeżdżanie dwukrotnie lub trzykrotnie te same fragmenty trasy. Fragmenty te trasy rozpoczynają się oraz kończą parkiem serwisowym. Co więcej, fragmenty te nazywa się sekcjami lub pętlami. Każda pętla złożona jest z odcinka drogowego zwanego dojazdówką oraz z odcinka specjalnego, podczas którego pojawia się ta właściwa rywalizacja załóg. W przypadku, kiedy długość pętli jest duża, to dana pętla jest uzupełniana strefą tankowania. W strefie tankowania załogi samochodów mogą uzupełnić potrzebną ilość paliwa w samochodzie. Warto tutaj również wspomnieć, że pomiędzy poszczególnymi etapami znajdują się parki zamknięte. Tak samo jak zaczyna się rajd startem honorowym, tak samo kończy się metą honorową. Na mecie honorowej ma miejsce dekoracja zwycięzców oraz końcowe badanie kontrolne.W Rajdowych Mistrzostwach Świata prowadzi się następujące klasyfikacje: Drivers World Cup, World Rally Championship, F2 World Cup, Production Car World Cup, Production Car World Rally Championship PWRC, Junior World Rally Championship JWRC oraz Super 2000 World Rally Championship SWRC. Drivers World Cup jest to Puchar Świata dla kierowców, który  rozgrywany był w latach 1977-1978. World Rally Championship to z kolei Mistrzostwa świata przeznaczone dla zespołów fabrycznych od 1973 roku oraz dla kierowców w klasyfikacji generalnej od 1979 roku.

Na World Rally Championship, czyli Mistrzostwach świata przeznaczonych dla zespołów fabrycznych od 1973 roku oraz dla kierowców w klasyfikacji generalnej od 1979 roku. Rywalizowały następujące samochody z następujących grup: grupa 4 w latach od 1973 do 1981, grupa B w latach od 1982 do 1986, grupa A w latach od 1987 do 1996 oraz klasy WRC w latach od 1997 do 2010. F2 World Cup  jest to z kolei Puchar Świata dla producentów samochodów o dwulitrowych silnikach. Tego typu rajdy rozgrywane były w latach 1993-1999. W F2 World Cup rywalizowały samochody typu Kit Car. Są to samochody z grupy A o pojemności skokowej silnika do 2000 centymetrów sześciennych oraz z napędem na dwa koła, jak również z przednią osią FWD oraz silnikiem atmosferycznym. W tych rajdach również rywalizowały samochody z następujących grup: klasy A7 oraz klasy A6. Production Car World Cup natomiast jest to Puchar Świata dla kierowców samochodów produkcyjnych. Production Car World Cup  był rozgrywany w latach 1987-2001. Tutaj rywalizowały samochody z grupy N. Production Car World Rally Championship są to Mistrzostwa Świata dla kierowców samochodów produkcyjnych, które rozgrywane są od 2002 roku. W tego typu rajdach rywalizują samochody z grupy N o pojemności skokowej silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych oraz z napędem na cztery koła 4WD, jak również z silnikiem turbodoładowanym. Junior World Rally Championship są to z kolei Mistrzostwa Świata dla młodych kierowców samochodów o 1,6-litrowych silnikach.